Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zawidzu Kościelnym informuje, że rozpoczął się nabór wniosków do programu "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026 realizowanego ze środków Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.
Prosimy o zgłaszanie się osób zainteresowanych udziałem w programie AOON-edycja 2026 w terminie do 29.08.2025 r.
Więcej informacji i wnioski do pobrania na stronie:
https://niepelnosprawni.gov.pl
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem", ogłasza nabór wniosków na realizację Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026, zwanego dalej „Programem".
Program realizowany będzie ze środków Funduszu Solidarnościowego, o którym mowa w ustawie z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1848), zwanego dalej „Funduszem".
Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym. Nabór wniosków przeprowadzony zostanie zgodnie z art. 13 ww. ustawy.
Na realizację zadań w ramach Programu Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje przeznaczyć z Funduszu w 2026 r. kwotę - 1 103 873 000 zł (słownie: jeden miliard sto trzy miliony osiemset siedemdziesiąt trzy tysiące złotych).
O uzyskanie środków z Funduszu na realizację zadań w ramach Programu, mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego.
- Zgodnie z warunkami Programu, jego głównym celem jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu
codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są następujące osoby zwane dalej „uczestnikami":
- dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 orzeczenia
o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913).
- Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
- wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
- wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
- wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
- wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
- Gmina/powiat składa do właściwego wojewody wniosek w wersji elektronicznej utworzony w Generatorze Funduszu Solidarnościowego. Generator Funduszu Solidarnościowego jest narzędziem informatycznym dostępnym na stronie internetowej https://bfs.mrips.gov.pl. Wniosek należy wypełnić, zapisać i złożyć w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek".
- W przypadkach uzasadnionych problemami technicznymi, za uprzednią zgodą Ministra, dopuszcza się możliwość składania wniosków w ramach Programu za pomocą platformy e-PUAP lub e-Doręczenia.
- Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z postanowieniami ogłoszenia o naborze wniosków oraz z Programem.
- Wniosek musi być czytelny, w szczególności należy wykazać koszty rodzajowe wraz z kosztami jednostkowymi planowanego zadania. Wydatki przedstawione w kosztorysie wniosku muszą znajdować pełne uzasadnienie w opisie zadania.
- Gmina/powiat może złożyć tylko jeden wniosek.
- Złożone wnioski nie podlegają uzupełnieniu ani zmianie po upływie terminu na ich złożenie, o ile nie wynika to ze zwrócenia się wojewody do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej.
- Proces składania wniosków zawiera następujące etapy:
- wypełnienie wszystkich pól wniosku oraz dodanie wymaganych załączników;
- złożenie wniosku w Generatorze Funduszu Solidarnościowego za pomocą przycisku „złóż wniosek";
- zapisanie złożonego wniosku w formacie PDF, wraz z załącznikami.
- Złożenie wniosku nie jest równoznaczne zapewnieniem przyznania dofinansowania lub przyznaniem dofinansowania we wnioskowanej wysokości.
- Wojewoda dokonuje oceny formalnej i oceny merytorycznej wniosków złożonych w ramach Programu, z uwzględnieniem racjonalnego i celowego planowanego wydatkowania środków publicznych. Ocena dokonywana jest za pomocą Generatora Funduszu Solidarnościowego.
- Wojewoda dokonuje oceny wniosku z wykorzystaniem Karty oceny wniosku gminy/powiatu w ramach Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026, stanowiącej załącznik nr 13 do Programu.
- Kryteria oceny formalnej są następujące:
1).wniosek jest kompletnie i prawidłowo wypełniony, zgodnie z obowiązującym wzorem (tj. wszystkie pola wniosku zostały wypełnione merytoryczną treścią) i został złożony w terminie;
- wniosek zawiera wszystkie wymagane załączniki;
- upoważnienie do podejmowania czynności w Generatorze Funduszu Solidarnościowego zostało podpisane przez upoważnione osoby.
- W przypadku wystąpienia braków lub błędów formalnych we wniosku wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
- Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian
i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów formalnych we wniosku leży we właściwości wojewody.
- W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów formalnych
w elementach poprawionego wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił do gminy/powiatu, wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku w zakresie, w którym gmina/powiat uprzednio była wzywana do wyjaśnienia lub skorygowania. W takim przypadku wojewoda dokonuje oceny formalnej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
- W wyniku oceny formalnej wniosek może zostać:
- zakwalifikowany do oceny merytorycznej - w przypadku spełnienia wszystkich kryteriów oceny formalnej;
- odrzucony - w przypadku niespełnienia któregokolwiek z kryteriów oceny formalnej (jeżeli - po wezwaniu do ewentualnych wyjaśnień i poprawek - braki nie zostaną usunięte).
- Ocenie merytorycznej podlegają wyłącznie wnioski spełniające kryteria oceny formalnej.
- Kryteria oceny merytorycznej są następujące:
1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu:
- usługi asystencji osobistej będą skierowane do osób będących adresatami Programu, określonych w części III ust. 2 Programu,
- osoby wymagające wysokiego poziomu wsparcia, określone w części III ust. 3 pkt 2 Programu, będą stanowiły minimum 50 % uczestników Programu,
- usługi asystencji osobistej świadczyć będą osoby, które spełniają warunki określone, w części IV ust. 4 Programu,
- usługi asystencji osobistej będą polegały na wspieraniu przez asystenta osoby
z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym w zakresie określonym w części IV ust. 17 Programu;
- potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań zawartych we wniosku - usługi asystencji osobistej poprawią funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w ich środowisku, zwiększą możliwość zaspokajania ich potrzeb oraz włączą je w życie społeczne;
- zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek:
- powiązanie kosztów z celem Programu,
- prawidłowość sporządzenia kalkulacji wniosku na środki finansowe z Programu, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania (prawidłowość sporządzenia budżetu, jego kompleksowość i czytelność, zachowanie progów procentowych kosztów, kwalifikowalność kosztów, adekwatność proponowanych kwot do planowanych działań, zasadność przyjętych stawek jednostkowych w odniesieniu do średnich cen rynkowych, relacje kosztów do planowanych rezultatów);
- zdolność organizacyjna podmiotu oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań - gmina/powiat posiada odpowiednie zasoby kadrowe do realizacji zadań.
- W przypadku wystąpienia braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny merytorycznej wojewoda zwraca się do gminy/powiatu o dodatkowe wyjaśnienia lub skorygowanie w wyznaczonym terminie dokumentacji aplikacyjnej. Zmianie/uzupełnieniu mogą podlegać tylko te elementy wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił wojewoda.
- Określenie jednakowego dla wszystkich gmin/powiatów trybu dokonywania zmian i wyjaśnień dotyczących braków lub błędów merytorycznych w ramach oceny merytorycznej wniosku leży we właściwości wojewody.
- W przypadku stwierdzenia przez wojewodę braków lub błędów merytorycznych
w ramach oceny merytorycznej w elementach poprawionego wniosku, o których zmianę lub uzupełnienie wystąpił do gminy/powiatu, wojewoda nie wzywa ponownie gminy/powiatu do poprawienia wniosku w zakresie, w którym gmina/powiat uprzednio
była wzywana do wyjaśnienia lub skorygowania. W takim przypadku wojewoda dokonuje oceny merytorycznej na podstawie dostarczonej dokumentacji.
- Wniosek zostaje odrzucony, jeżeli nie zostanie spełniony którykolwiek z kryteriów oceny merytorycznej. Wojewoda przesyła gminie/powiatowi informację, wraz z uzasadnieniem, o odrzuceniu wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej.
- Wniosek uzyska pozytywną ocenę wojewody, jeżeli zostaną spełnione wszystkie kryteria oceny merytorycznej.
- Wnioski ocenione pozytywnie trafiają na listę rekomendowanych wniosków wojewody.
- Listy rekomendowanych wniosków wojewodów przekazywane są do Ministra, który tworzy zbiorczą listę rekomendowanych wniosków.
- W przypadku odrzucenia przez wojewodę wniosku z uwagi na brak spełnienia kryteriów oceny merytorycznej gminie/powiatowi przysługuje, w terminie 3 dni od otrzymania informacji o odrzuceniu wniosku wraz z uzasadnieniem, prawo złożenia do Ministra umotywowanych zastrzeżeń do oceny dokonanej przez wojewodę. Minister po zapoznaniu się ze sprawą, mając na uwadze przesłane wyjaśnienia oraz dostępny budżet, podejmuje decyzję o odrzuceniu zastrzeżeń albo o ich uznaniu i umieszczeniu wniosku na zbiorczej liście rekomendowanych wniosków. Oceny wniosku w takim przypadku dokonuje właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiadająca za programy finansowane z Funduszu. W przypadku umieszczenia wniosku, w związku ze złożeniem zastrzeżeń, na zbiorczej liście rekomendowanych wniosków, Minister zwraca się do wojewody o przekazanie zaktualizowanej listy rekomendowanych wniosków wraz z informacją dotyczącą środków finansowych z Programu, zawierających informacje o wnioskach, które uzyskały dofinansowanie.
- Przekazanie środków finansowych z Funduszu wojewodom odbędzie się na podstawie umów w sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026, zawieranych pomiędzy Ministrem a wojewodami, których wzór stanowi załącznik nr 17 do Programu.
- Wojewodowie przekazują środki z Funduszu gminom/powiatom na podstawie umów w sprawie realizacji zadania w ramach resortowego Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2026, zawieranych pomiędzy wojewodami a gminami/powiatami, których wzór stanowi załącznik nr 18 do Programu.
- Podmioty realizujące zadania wynikające z umów zawartych w ramach Programu są obowiązane do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków
z Funduszu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym. Rachunkiem tym może być rachunek bankowy gminy/powiatu, dedykowany wyłącznie dla środków Funduszu i prowadzony dla rozliczeń jednostki organizacyjnej gminy/powiatu, która bezpośrednio realizuje Program.
- Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego podmiotu (gminy/powiatu) nie może przekroczyć kwoty 3 000 000,00 zł (słownie: trzy miliony złotych, 00/100).
- Zadania będą realizowane od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. , w związku z czym data rozpoczęcia realizacji zadania nie może być wcześniejsza niż dzień 1 stycznia 2026 r.
- Terminy oraz warunki realizacji zadań będą każdorazowo określane w umowie zawartej pomiędzy wojewodą a gminą/powiatem.
- Środki z Funduszu na realizacje zadań będą przekazywane zgodnie z zawartą umową w formie zaliczki lub refundacji, w układzie rocznym w określonych w harmonogramie transzach.
1. Gmina/powiat składa wniosek (załącznik nr 1 do Programu) do właściwego wojewody za pośrednictwem Generatora Funduszu Solidarnościowego dostępnego na stronie internetowej https://bfs.mrips.gov.pl, w terminie od dnia 14 sierpnia 2025 r. do dnia 10 września 2025 r.
2. Wojewoda, po weryfikacji wniosków złożonych przez gminy/powiaty, sporządza listę rekomendowanych wniosków do finansowania w ramach Programu (załącznik nr 3 do Programu) i przekazuje ją do Ministra wraz z informacją wojewody dotyczącą środków finansowych z Programu (załącznik nr 2 do Programu), w terminie do dnia 8 października 2025 r.
Minister zatwierdza zbiorczą listę rekomendowanych wniosków w terminie 30 dni od dnia przekazania Ministrowi wszystkich list rekomendowanych wniosków wojewodów.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2025-08-22 09:07:27
- Informacja zaktualizowana przez: Administrator
- Data ostatniej aktualizacji: 2025-08-22 09:37:10
- Liczba odsłon: 4
- Historia dokumentu: